KALENDER

Friday, August 1, 2008

kisah politik..lagi??!


Keadaan politik negara bercelaru.Semua orang tahu.Siapa-siapa kat Malaysia yg tak tahu, gua tak tahu la nak cakap apa.Well, it's true.Whether it become better or worst, I don't la. But, as Malaysian, hopefully it can be better. Who knows?Janji Tuhan, setiap apa yang berlaku, ada hikmah.May be kita tengok tunggang langgang, Tuhan nak bagi peringatan dan ujian.Jom la sama-sama ambil iktibar dan pengajaran.Kita sebagai orang bawah, perlu pandai menilai.Mana yang baik, mana yang buruk.Kalau sokong yang batil, alamatnya lingkuplah kita, kalau tak dunia ni, kat akhirat confirm.Dah tentu sebagai Muslim & Mukmin, kita perlu sokongan pada kebenaran.Tapi masalahnya, kebenaran tu hanya Tuhan saja yang tahu. Well, kita pun boleh dapat agak siapa betul siapa yang salah.mungkin semua pun salah.so, solution?kita ambil pendirian closer to the truth.Allah s.w.t suruh kita kembali pada Al-Quran dan As-Sunnah apabial berlaku keributan dan perpecahan.Gua tak sokong pada mereka-mereka yang berpendirian "lantaklah korang nk buat apa, aku tak sokong mana-mana". Macam ni tak elok la kawan-kawan.Nak duduk dalam negara yang sama, kena la ambil tahu dan berat.

Well, dari nada gua ni, lu orang boleh agak gua ni sokong mana.Blog ni pun bukan la 100% sokong kerajaan, tak ada satu pun sokong kerajaan.haha..kita perlu ubah dan kembali pada asas.Gua pun dari form 1 sampai grad IPT dalam institusi agama, belajar macam-macam pasal selok belok agama.mana-mana yang 'alim, teruskanlah usaha murnu untuk menyatukan Islam.sedih jugak bila sesama Islam bergaduh.Malu woo..tolong la..yang memfitnah tu, henti-hentikanlah.yang gila kuasa tu, bawa-bawalah bertaubat.Khulafa' Ar-Rashidin dulu-dulu menggigil nk pegang amanah sebagai pemimpin, bukan setakat negara, jadi imam kepada seluruh umat Islam, tak kiralah kat Asia, Eropah, Afrika atau mana-mana sahaja. Konsep kepimpinan Islam memang cantik dan elok diikut.tetapi sekarang??

Mungkin pada yang tak ada basic tentang ilmu kepimpinan Islam tak tahu nak ulas. Gua pun tak tahu sangat. Tapi gua ada belajar dulu. Corak kepimpinan yang ada sekarang, khasnya kita praktis kat M'sia ni adalah ideologi barat, atau lebih tepat lagi British.Sistem berparlimen.semua orang tahu itu.Oleh kerana kita dulu mempunyai Sultan atau raja, mereka pun memperkenalkan sistem beraja, macam dia orang.Dan jelas sekali, mereka membahagi-bahagikan kawasan-kawasan dan mereka pun letak ketua bagi tiap-tiap kawasan-kawasan.So inilah dinamakan pecah perintah. So, oleh sebab itu, kita ada banyak negeri, ramai ketua dan pemerintahan.Pastu ada pulak jawatan peringkat pusat.Ada sempadan daerah, negeri dan sebagainya.Well, kalau sistem pemerintahan Islam dulu-dulu, iaitu zaman2 awal, Pemimpin ada seorang sahaja, no border, ada satu daulah, iaitu daulah Islamiyyah.Daulah tu maknanya negara la lebih kurang.sebab tu dahulu ada Kerajaan Islam Muawiyyah, Abbasiyyah dan Uthmaniah. Semua dalam satu. But yela, tiap-tiap tempat ada gak pemimpin, gabenor yang menjaga.tapi ibaratnya, kita dengan Sepanyol satu negara la.Cantiknya adalah kerana semua adalah sama.tak macam sekarang berlainan negara, undang-undang, dan mula la berebut dan berperang. Semuanya nak kuasa..

Eh, apa aku melalut ni..Kita mungkin dah jauh terpesong (Nauzubillah).tolonglah pemimpin-pemimpin yang ada ni bukak mata, fikirkan amanah Tuhan yang amat besar. Kita bukan nak serve untuk rakyat sahaja, tetapi kepada Tuhan. Sebab kita lupa Tuhan la, jadi macam-macam.

Gua geram bila ada member2 gua kutuk MB Perak, Datuk Seri Ir Nizar.Banyak sangat ceramah dari menyelesaikan masalah rakyat, dia kata.Sumber member gua pulak adalah dari kakitangan kerajaan negeri Perak, for sure adalah penyokong UMNO.Salah ke pemimpin berceramah?Lantak la ceramah politk ke apa ke.Pada gua, tengok dia pun gua rasa yakin sangat,'alim orangnya..Kalau dia ceramah politik pun, gua yakin isi2 ceramahnya bukan la sia-sia.Mengajak orang kepada perkara kebaikan.Huh, gua baru baca tadi, yang dia ajak orang menjadikan solat sebagai means untuk menjadi insan yang lebih baik..well, itu la, kalau kita suka seseorang, kita akan sentiasa backing dia.Tapi kalau kita tak suka, sampai bila2 pun dia la yang bersalah.Ceh, dh jauh sangat dah ni..Well, buat kawan-kawan, bukak mata, minda, dan akal.Kita tak sempurna dan tak akan sempurna.Kejadian kita hina, dari tanah je asal kita ni.Hidup perlulah bersyukur bukan pada sesama manusia, tetapi bersyukur pada Maha Pencipta..gua gerak dulu.

No comments: