KALENDER

Friday, June 13, 2008

minyak oh minyak

Hari ni Jumaat, penghulu segala hari.dh lama gua tak mencoret.agak bizi menguruskan keje yg tak braper byk.mcm2 yg berlaku stakat kat m’sia.gua pon rasa bahangnya.antaranya isu kenaikan harga minyak kat m’sia.kat pasaran dunia mmg dh sedia naik saban hari..kat m’sia kali ni naik jd RM2.70 seliter bg petrol dan RM2.58 bg diesel..mcm kene rasuk org2 m’sia bila dpt tau harga minyak naik, pakat ramai2 isi minyak sblm pukul 12 mlm, sbb keesokkan harinya harga baru pulak..waktu tu, gua baru blk dari opis, naik motor..gua tgk pahal jem smcm jer ni..tiba kat stesen minyak shell kat JJ wangsa maju, ambik kau, beratur kete nk isi minyak..hehe..sampai ke mlm..tu la dia penangan minyak..pastu, sampai skang ni org dok bising lagi pasa minyak, dh dkt 2 minggu dh gua rasa..ptg ni ada demo dr kg baru ke klcc..gua keje tak bleh pegi beb!!

Org ramai marah bkn apa, pasal minyak naik, harga sume brg akan naik..makanan la, pengangkutan awam la..mcm2..yg xder kaitan ngan minyak pon naik, cthnya smlm pariking kat KL pon naik..hehe..dunia2..kos sara idup meningkat..

G’ment wat comparison ngan negara2 luar yg lain, spt indon, s’pore, thai..tak pulak compare ngan arab saudi, Venezuela, Brunei dan lain2 negera pengeluar minyak..ada je alas an diorg..ntah la sapa btl sapa salah..bkn apa, the question is m’sia pengeluar minyak, jd sepatutnya bile harga minyak dunia naik, Negara akan dpt keuntungan..tp skrg rakyat yg sederhana rasa terbeban..yg miskin apatah lg..

Lg satu, nk wat comparison ngan s’pore, tgk la dulu purata gaji diorg seorg..tak main la RM2000@RM3000 sbln..harga minyka tinggi, gaji diorg pun tinggi..gua ada baca rakyat m’sia yg duduk kat Australia tulis yg minyak diorg kat sana pun mahal, tp gaji cleaner je pon cecah AUD2,000..itu dlm dolar dirg..tukar kat m’sia compared ngan kakitangan kerajaan yg gred 41 tgk!!!??huh, lagi tinggi gaji cleaner kat sana..mmg tak adil wat comparison mcm tu, tp hakikatnya kerajaan pun buat perbandingan mcm tu..

Well, gua pun tak tau pasal ekonomi2 ni..tp secara logiknya mcm tu..tp gua tak salahkan kerajaan 100%..dalang semua ni pun US yg jahat punya angkara..manipulasi harga minyak dan wat spekulasi bkn2, tak pasal2 org gelabah…yg menderita org susah..stakat yg aku tau dh cecah USD150 setong..bleh cecah USD200 dlm tahun ni..alamatnya, jalan kaki la semua org…

Itu baru crite pasal minyak, byk lg hal2 lain yg berlaku..pasal kes hakim2 kene ugut, pasal euro 2008..tu gua tak sentuh lagi..hehe..takpe, gua pun dh tak lama chambering, tinggal 2-3 bln jer lg..masa skang ni berlalu dgn amat pastas..ok, nnt gua bukak criter euro dan bolasepak..EPL pon dh hangat ngan season baru..adios amigos..stay cool..

No comments: