KALENDER

Tuesday, May 13, 2008

13th May...pendapat aku jer..

Hari ini adalah 13.5.2008..bagi yg concern dgn tarikh 13th May pasti tau sejerah yg ada.pada yg tak minat pada sejarah,mesti buat tak amik port..penting sangat ke tarikh tersebut?bagi aku dan sapa2 yang baca tentu tak penah alami keadaan mcm tu..

Tahun 1969, pada tanggal 13 mei, berlaku peristiwa berdarah di Malaysia.pada tahun tu dh ada nama malaysia..boleh dikatakan rusuhan antara kaum..skrg ni, seperti rusuhan2 @ pergaduhan2 antara kaum yg berlaku di negara2 Afrika, negara2 Arab..puncanya, may be sama je, memerlukan hak dan kuasa mutlak ke atas sesuatu negara..cth senang, dlm negara P, ada berbilang kaum terdiri daripada kaum Q,R dan S..masing2 tak bleh tolak ansur dgn pendirian dan pegangan masing2..maka, satu cara yg ada adalah melalui pertumpahan darah..kan zaman dulu2, sapa yg kuat dia la yg berkuasa..itu aku punya presumption..

Aku bkn nk singkap sejarah lama ataupun membuka api perkauman (kalau ada, mampus aku kena tahan)..tp kita ambik apa hikmah disebalik apa yg terjadi..well, mcm lagu New Boyz, sejarah mungkin berulang..kita bkn mintak, tp berhati2..

Lately ni, selepas kekalahan besar kerajaan yg telah memerintah selama 50 tahun, mcm2 bunyi yg ada...ketuanan melayu, hak org melayu, dan sampaikan raja2 melayu pun terkena tempias..ish..ish..fyi, aku ni bkn pro kerajaan..hehe..tapi aku tgk dari sudut tgh2..not very pada opposition..bunyi2 mcm ni la yg boleh membakar api perkauman..pada aku, ni pendapat aku, bila aku tgk tv, aku sbg org melayu pun marah bile ada coverage pasal benda ni..rasa mcm terlebih2 pulak..tu blm lg kaum2 yg lain..aku bkn apa, nnt ckp aku ni tak kuat melayu..hehe..member2 pon sama, ckp itu ini la..kita kena ingat, dok dalam malaysia ni, bkn melayu jer..cina, india, kaum2 lain kat sabah sarawak tu pun ada...jgn la kita pinggirkan kaum2 yg lain..klu dlm berita tu, berpada2 la..bkn Ali jer yg nk tgk berita, Ah Chong, Muthu, Jason pun nk tgk..meluat la kalau lebih2..mcm before general election..

So, antara moral yg bleh kita share, hidup la dalam keadaan bersatu padu, saling tolong menolong...mcm dulu2..

mmg susah nk hidup dalam negera pelbagai kaum..even sesama kaum pun tak bleh bersatu..kena la bertolak ansur dan bekerjasama, cewahh...hehe..

Ok la, aku dh mula melalut ni..see u again..chow sin chii..

No comments: